Yay, na de kerst in groep 2!

Waarom moet jouw kind van 2 moeilijke puzzels van meer dan 35 stukjes maken? Waarom ben je zo druk met zindelijkheid? Waarom leer je je kind schrijven? Waarom moet jouw kind dat leren? Laat je kind lekker kind zijn! Wat ben jij een verschrikkelijke pushmoeder! Dat en nog veel meer gezeur moest ik aanhoren op een mama-forum, waar ik graag trotse verhalen wilde delen over mijn kind. En ervaringen wilde delen. Inmiddels ben ik klaar met het hele forum en de ophemeling van middelmatigheid. Mijn kleuter is alles behalve middelmatig! Ik ben heel trots op haar en blij dat haar juffen dit ook zien: na de kerst mag mijn meisje naar groep 2!

Ik vind mezelf helemaal geen pushmoeder. Wel geniet ik enorm van de leergierigheid van mijn kind. Als ze een vraag stelt, krijgt ze antwoord. Ik kon niet bevatten dat al die andere moeders hun kind zouden weigeren in de hang naar informatie. Als ze wil weten welke letter er staat, krijgt ze antwoord. Als ze wil tellen, dan tellen we. Als ze wil weten hoe je dat in het Engels zegt, dan hoort ze hoe je dat doet. En als ik iets niet weet, dan zeg ik dat ook. Als je kind graag op het potje wil plassen, dan faciliteer je haar toch? Als ze een moeilijkere puzzel wil doen, dan geef je die toch? Ik vind het erg leuk om haar te stimuleren, ze geeft zelf wel aan of iets een stap te ver is of niet. En dan laten we het los en komt ze er een paar maanden later zelf wel weer op terug.

 

Net 4, na school dicteerde ze welke woorden wij moesten spellen.

Zo anders als peuter

Nu nummer 2 groter wordt, is mij duidelijk geworden waarom die andere moeders mij een pushmoeder vinden. Dochter 2 wil helemaal niet alles zelf doen. Die vindt het veel fijner en makkelijker als mama dingen doet. Háár heb ik moeten pushen! Bijvoorbeeld om een poging te wagen haar sokken zelf aan te doen. Praten als Brugman om ervoor te zorgen dat ze eens een poging deed op het potje. Stimuleren om te proberen de eerste letter van haar naam te schrijven. Dochter 2 wil helemaal niet alles weten, niet teveel nieuwe kennis opdoen in 1 keer. Dochter 2 houdt haar eigen tempo aan. En o wee als dat haar te snel gaat! Dan wordt ze dwars.

Stimulans

Hoe anders was mijn oudste als peuter. Wanneer ik niet voldoende zorgde voor stimulans, wisseling in speelactiviteiten, nieuwe dingen, voeding in de vorm van nieuwe kennis en ervaringen dán werd zij pas cranky! Ik vond het leuk dat ze zoveel dingen wilde leren. Ik ben gek op speelgoed en zorgde voor een passend en vooral afwisselend aanbod om andere skills te ontwikkelen. Loco, knutselen, poppen, duplo, uitstapjes en wat al niet meer… Mijn meisje was bovendien graag zelfstandig en wilde heel graag. Op internet en via via deed ik inspiratie op om haar afwisseling te kunnen bieden in haar hang naar nieuwe indrukken. Alles wilde ze zelf doen. Lukte iets niet? Dan bleef ze proberen en proberen. Tot het misschien wel lukte of tot ze er geen zin meer in had.

Ontwikkelingsvoorsprong

Voor zij naar de basisschool ging, was ons als ouders al duidelijk dat er sprake is van een ontwikkelingsvoorsprong. Zodra ze 3 jaar was, mocht ze van mij op dansles. Daar kon ze tenminste echt iets leren. Een peuterspeelzaal was geen optie, omdat ze 3 dagen per week naar de gastouder ging. Ook de gastouder bood in haar afwisselende dagprogramma stimulerende activiteiten aan toen ze de behoefte van onze dochter merkte. Ik had gesprekken met vriendinnen die werkten als kleuterjuf. Wat is normaal? Mag ik mijn dochter bepaalde dingen wel leren of komt ze dan in de knoei op school?

Leren lezen en schrijven werd eigenlijk afgeraden. Dit viel echter niet tegen te houden, mijn meisje bleef net zo lang zeuren tot ze geholpen werd. Wel hebben we zowel het Aaa, Beee, Ceee als de à, buh, cee, duh… aangeleerd. Eén vriendin kwam met een mooi lijstje vol uitdagend spelmateriaal en verbreding: een knikkerbaan (dus vroegen we Hubelino voor haar verjaardag), talen (Engels), veel voorlezen, tijdsbesef, (rijm)spelletjes. De andere vriendin nam brochures mee, waaronder een met een compleet overzicht over welke vaardigheden kinderen op welke leeftijd onder de knie moeten hebben. Een waarop zij dus in de kleuterklas getoetst worden. We liepen deze lijstjes samen door. Mijn dochter had de meeste dingen al onder de knie tot en met 6 jaar. Alleen enkele motorische vaardigheden nog niet. Zoals hinkelen. Dat was leuk en speels om te doen. Sommige vaardigheden kán een kind ook pas als het lichaam wat verder ontwikkeld is.

 

Voor haar 3e verjaardag kreeg ze smartgame Camelot.

School

Bij het uitzoeken van een basisschool was het erg belangrijk voor ons, dat ook kindjes die erg leergierig zijn zoals ons meisje goed worden uitgedaagd. De laatste maanden voor ze naar school mocht, waren erg zwaar. Ik zat werkloos thuis en ben geen kinderentertainmentset. Natuurlijk bood ik dingen aan, maar het uitdagende programma van een gastouder bood ik niet. We hadden geluk dat ze niet tot haar 4e verjaardag hoefde te wachten, maar op de 1e van de maand al mocht beginnen op school. Oh wat vond ze het heerlijk! Een gevuld programma, allemaal kinderen om haar heen en constant nieuwe indrukken en activiteiten. Als het te heftig was, mochten we haar wel een middagje thuishouden, zeiden de juffen. Dochterlief vond het echter geweldig! Nu mocht ze eindelijk dingen leren!

Oudergesprekjes

Voor de zomervakantie informeerde ik bij de juf of dochterlief al naar groep 2 mocht. De juf zal vast gedacht hebben “daar heb je weer zo’n moeder”. Op school liet ze toen nog niets zien van de dingen die ze thuis ondernam. Ze was heel speels. En als ze thuiskwam, ging ze lekker achter haar bureautje zitten en schrijven. Na de zomervakantie vond ik weer een baan, kreeg de kleine mop allemaal andere kinderen in de klas en mocht ze naar de BSO. Ik liet het onderwerp groep 2 rusten. Mijn mopje kennende zou de juf dat vanzelf wel merken.

Schrijven of stempelen?

En ja. De kleine pop wilde nu ook op school graag schrijven, maar durfde dit niet zelf aan de juf te vragen. Dat het pushmoederig over zou komen, kon me niets schelen. Ik sprak met mijn dochter af dat we het samen zouden vragen aan de juf. Puntje bij paaltje wilde ze op het moment sûprème niet meer in de schrijfhoek en heeft de juf haar moeten stimuleren. Gek meisje. En thuis was ze boos toen ik ernaar vroeg. “Ik mocht helemaal niet schrijven mama! In de schrijfhoek moet je stempelen!” Oh wat was ze pissig en gepikeerd. Kort daarna spraken we met de juf af dat mijn dochter het altijd aan haar mocht vragen als ze graag iets specifieks zou willen leren.

Sociaal emotioneel?

Blijkbaar kwam daar toch wat gang in, want voor de herfstvakantie hoorden we dat ze is aangemeld voor de plusklas (die helaas nog altijd niet is opgestart voor de onderbouw) en dat ze iedere week extra uitdaging zou krijgen van de hulpjuf. Bij werkjes krijgt ze nét even een uitdagendere opdracht, of lesmateriaal uit de groep 2 kast.  De juffen lieten haar geleidelijk aan steeds meer meedoen met groep 2. Op de ouderavond kon je de map met werkjes inzien en lieten de juffen knutsels zien, die mijn meisje had gemaakt. Ze gaven aan hoe ze haar extra hebben gestimuleerd. Het verschil in niveau was duidelijk te zien. De juffen gaven aan dat ze na de kerstvakantie helemaal over mag naar groep 2. De enige twijfel is of ze die versnelling sociaal-emotioneel zal trekken. In de klas is ze vaak wat stil, maar durft ze het wel te zeggen als de juf bijvoorbeeld afwijkt van het besproken programma. Aangezien ze vooral met kinderen uit groep 2 speelt, het prima kan vinden met haar grote nichtjes van 7 en 8 en haar neef van 5 en zich ook op de BSO niet laat ondersneeuwen en goed in de groep ligt, zag ik daar zelf geen probleem.

 

2e kerstdag, lekker met de Barbies spelen.

Ik ben dolblij voor mijn dochter! In groep 2 leggen ze de basis voor aan elkaar schrijven, is er veel meer uitdaging en ze heeft vriendinnen in de groep. Aangezien mijn mopje in een combinatieklas zit, verloopt deze overgang heel soepel en vertrouwd. Ze krijgt alleen een ander tafeltje. Ik heb ervaren dat de juffen echt oog hebben voor de leerbehoeften van mijn dochter. Na het horen van alles waar mijn meisje thuis naar vraagt, waren ze zelfs bezorgd of ze wel genoeg kan spelen. No worries, de zusjes spelen de meeste tijd gezellig samen. Al blijft de oudste nog wel veel vragen stellen.

Terwijl ik dit schrijf wil ze leren vlechten. Invlechten om precies te zijn “want vlechten kan ik al heel goed” – ze heeft 1 keer een succesvolle vlecht gemaakt, haha. Ze moet het van mij eerst wat vaker gedaan hebben, voor ik haar dat leer – jaha, nu ben ik zelf zo’n moeder die weigert haar kind iets te leren!

Maar nu?

Na de eerste blijdschap dat mijn dochter genoeg wordt uitgedaagd op school, borrelden langzaam de vragen op. Wat kwam er uit de cito? Hoe vaak stromen kindjes versneld door? Is deze versnelling genoeg voor haar? Zou ze hoogbegaafd zijn? Wordt ze daar nu automatisch op getest? Wanneer gaat die plusklas van start? Blijft ze de lesstofverrijking en uitdaging houden die ze wekelijks van de extra juf krijgt? Waar moet ik thuis op letten? Na school gaat ze naar de BSO en daarna is ze vaak alweer vergeten wat ze op school heeft gedaan. Hoe verloopt het straks in hogere groepen? Voorlopig is de versnelling nog geen garantie dat ze ook na de zomervakantie doorstroomt naar groep 3. Na de vakantie kunnen we al onze vragen stellen. Voor nu genieten we van onze lieve meid die trots aan haar familie heeft verteld dat ze over is naar groep 2!

Heb jij ervaring met versnelling? En weet je leuke blogs waar ik ervaringsverhalen kan lezen? Ik ben erg benieuwd, tips zijn welkom!

Advertenties

17 gedachtes over “Yay, na de kerst in groep 2!

  1. Linda zegt:

    Ben benieuwd hoe ze het gaat ervaren. Een vriendin van me heeft ook een zoontje dat vergelijkbaar is met jouw oudste dochter. Ligt cognitief ver voor..kon al beginnend lezen met 3,5 jaar. Hij heeft groep 1 wel volledig gedaan, en is toen na de zomervakantie naar groep 3 gegaan. Groep 2 heeft hij overgeslagen.
    Hij was daar aan toe qua leren, hij mistte uitdaging in groep 1/2. Maar het sociale gedeelte was een stuk minder bij hem…hij speelde weinig met andere kindjes, dat moest hij echt nog leren. Deed niet echt mee in spelletjes met andere kinderen enz.
    En dat stuk is juist ook een stuk waar je in groep 2 heel erg de ruimte voor krijgt vind ik.. ik zelf zou dus niet zo gauw kiezen voor een klas overslaan, ik ben meer voor kinderen uitdagen op persoonlijk vlak. Bijvoorbeeld inderdaad met zo’n plusklas, die ze gelukkig bij ons op school wel hebben. Beide kids (heb een tweeling, ieder in een andere klas) zitten daarin een paar keer per week in met een aantal anderen kids uit hun klas. Mijn jongens kunnen al volop lezen met hun 5e, daar lopen ze bijv. ook heel erg in voor. Maar dat hoeven ze nu dan dus niet extra te gaan doen op school, dat laten ze dus gewoon even voor wat het is. Hun worden veel meer uitgedaagd in de dingen die ze nog niet door hebben, of juist interessant vinden. Bijvoorbeeld: Hoe kan een robot bewegen en praten, hoe is die van binnen dan gemaakt, of welke weg legt je verlanglijstje af naar Sinterklaas. Of puzzels die voor groep 3 bedoeld zijn, of andere spellen of werkjes op het digiboard. Ik noem maar iets 🙂
    Maar ik zelf heb ook verder geen ervaring met hoogbegaafde kinderen, want dat zijn mijn jongens niet.. ze zijn gewoon in sommige dingen heel snel 🙂 en andere dingen (fysiek vooral) weer niet haha.

    Liked by 1 persoon

    • marguerita78 zegt:

      Dankjewel voor je uitgebreide reactie! Ik ben ook erg benieuwd hoe ze het gaat ervaren, maar voor nu heeft ze er ontzettend veel zin in 🙂 We kregen van de juffen als tip om haar eventueel meer met andere kinderen te laten spelen. Met 3 dagen BSO en daarnaast af en toe een playdate en gezelligheid met buurkinderen en nichtjes en neefjes, wordt dat mij echter te druk. Ze speelt genoeg met anderen en heeft daar plezier in, maar regelmatig rustig thuis met haar zus spelen of met mama mee op een uitstapje voor de blog moet ook kunnen 🙂

      Liked by 1 persoon

      • Linda zegt:

        Dat klinkt inderdaad Prima! Dat jongetje waar ik het over heb Was sociaal echt achter…Dus dan zou ik de keuze niet gemaakt hebben.

        Ik ben benieuwd hoe het gaat bevallen! 🙂

        Liked by 1 persoon

  2. Astrid zegt:

    Mijn zoontje is vorig jaar met kerst naar groep 2 gegaan en na de zomervakantie, jawel, door naar groep 3. Hij was toen 5,5 maar was er zo aan toe, óók sociaal-emotioneel. Toen hij met kerst naar groep 2 ging sprak ik met de juf af dat we in mei zouden evalueren of hij door zou stromen naar groep 3. En toen het mei was, was er geen twijfel over. Het was simpelweg geen mogelijkheid meer om hem nog een jaar te laten kleuteren. Hij was al te ver. Hij was dolblij dat hij door mocht, “gaan ze me nu eindelijk iets moeilijks leren?”. En nu? Hij is de jongste van de klas en zal dat altijd blijven, hij wordt eind januari pas 6 terwijl de oudsten in de klas nu al 7 geworden zijn. Best een groot verschil en ik maakte me best zorgen maar wat gaat het goed! Hij kan alles lezen en schrijven en zit nu bij de 6 snelst-lerende kinderen van de klas van 27. Hij krijgt dus wéér extra uitdaging en dat doet hem goed. Grappig genoeg is hij ook fysiek enorm gegroeid het afgelopen half jaar, als hij tussen klasgenoten staat dan hoort hij daar gewoon. En dat hij straks 11,5 is als hij naar de middelbare gaat.. pff daar moet ik nog maar even niet aan denken!

    Liked by 1 persoon

    • marguerita78 zegt:

      Bedankt voor je reactie! Ik krijg veel “goedbedoelde waarschuwingen” dat kinderen die versnellen vroeg of laat zullen vastlopen, maar ik denk dat niet versnellen soms erger is 🙂 fijn om te lezen dat het bij jullie positief uitpakt!

      Like

      • Astrid zegt:

        Ik heb natuurlijk ook veel goedbedoelde adviezen gekregen, vooral van andere moeders op het schoolplein. Of ik het echt wel zeker wist, wat ik mn kind aandeed, dat hij zichzelf nog wel zal tegenkomen.. en inderdaad altijd weer de suggestie alsof ik een pushmama (mooi woord!) ben, terwijl ik hem juist probeerde af te remmen om te voorkomen dat ik als pushmama gezien werd! Ik vond t heel fijn dat de juffen zo duidelijk waren, er was gewoon geen twijfel dus geloofde ik ook meer dat t goed zou komen. Zelf was ik vroeger zo’n kind dat zich verveelde in de klas maar te weinig extra uitdaging kreeg.. en vervolgens klasgenoten en docenten ging vervelen, ging onderpresteren om erbij te horen en spijbelen in de puberteit etc. Dat kan helemaal verkeerd gaan. Uiteindelijk is het met mij met een omweg ook goedgekomen hoor maar daarom vond en vind ik t extra belangrijk om mijn zoon serieus te nemen en tegemoet te komen aan zijn vragen. Gelukkig wordt er op veel scholen tegenwoordig veel meer naar t individuele kind gekeken. Enne.. mijn zoon kan misschien lezen als de beste maar leert nu pas netjes kleuren, komt met tekenen niet verder dan een zonnetje en een huis (ik ook niet trouwens 😉 dus of n jaar langer kleuteren hem geholpen had?) terwijl sommige klasgenoten hele kunstwerken maken, daar kijk ik dan weer vol bewondering naar! ieder kind is uniek en ontwikkelt zich in eigen tempo!

        Liked by 1 persoon

  3. marguerita78 zegt:

    Herkenbaar, ik vond de basisschool ook erg frustrerend. Dan was er boeiende lesstof en dan mochten we niet verder omdat nog niet alle kindjes het snapten. Als je klaar was moest je kleuren. Had ik een hekel aan. Mijn dochter heeft wel talent en is heel creatief. En ze kan netter knippen dan ik, sinds ze 3 was (heel precies). Maar het is zo fijn dat zij nu alle kansen krijgt die ik zelf vroeger niet kreeg 🙂
    Moet zeggen dat de moeders op het schoolplein die ik sprak tot nu toe zeer positief zijn! Dat had ik niet verwacht. Maar onze school kwam heel slecht uit de rapportages van de onderwijsinspectie het afgelopen jaar (resultaten zijn net bekend gemaakt) en de moeders die ik sprak vinden dit een heel positief teken. Dat kinderen niet alleen maar ‘nog een jaartje extra moeten kleuteren’ maar dat er toch ook oog is voor de andere kant. En dat de leraren dus echt betrokken zijn.

    Like

  4. Henny zegt:

    Onze zoon is van december en ging na een half jaar groep 1 in het nieuwe schooljaar naar groep 2. Al snel bleek dit toch wat te hoog gegrepen en bleef hij wel in groep 2, maar deed een stapje terug. Aan het eind deed hij alles mee, maar was nog speels en niet toe aan groep 3. Nu zit hij nog een keer in groep 2, wordt daar extra uitgedaagd en doet het nu heel goed. Hij begint nu te lezen en is straks echt toe aan groep 3. Wij hebben geen spijt van de versnelling want hij had de uitdaging wel nodig, maar speelde liever dan werken. Dan is het mooi dat ze die kans ook krijgen. Wat dat betreft is een groep 1/2 combi heel goed omdat ze dan goed in hun eigen tempo kunnen leren, lukt het toch nog niet zo goed in groep 2, dan kunnen ze zonder dat het al te veel opvalt een stapje terug doen.

    Liked by 1 persoon

  5. lmcmr zegt:

    Onze oudste dochter heeft op de PSZ en als kleuter erg voorgelopen. Ze praatte al vlot volle zinnen en vond de puzzels op de PSZ maar idioot. Ze verveelde zich daar. Omdat het Montessori was hebben ze haar daar al basisschoolmateriaal aangeboden. Dat pikte ze snel op. In de onderbouw (groep 1 en 2) nam ze al snel de leiding en heeft ze een jaar overgeslagen. In de middenbouw groep 3-5 is ze als vroege leerling stelselmatig achteruit gegaan. Over de hele linie lagere beoordelingen, maar ze was wel vrolijk. Achteraf denken we dat ze gewoon de basis heeft overgeslagen en daar de wrange vruchten van plukte. De juf vind haar niet bijzonder slim en eindelijk is ze na haar inhaalslag halverwege groep 5 weer op niveau. Ze is nog steeds een vroege leerling, dat merken we in haar fijne motoriek maar ze is niet bijzonder of hoog begaafd. Haar ontwikkeling is gewoon anders gelopen. Laat het gaan ……..

    Liked by 1 persoon

  6. marjons zegt:

    Ik vond het interessant om te lezen, omdat ik zelf ook in het onderwijs werk. Goed dat jullie zelf al alles in de gaten hebben gehouden en de juffen haar nu ook laten door stromen. Soms is dit gewoon belangrijk en een goede keuze.
    Zo is een vriendinnetje van onze (wordt 31 dec 5 jaar) na de herfstvakantie ook doorgestroomd naar groep 2. Hartstikke fijn voor haar. Ze was er ook aan toe. En het zou het niet gaan, kan ze alsnog een jaartje in groep 2 blijven.
    Ik denk als jouw dochter zo leergierig is het vast goed komt. Zoals je zegt je bent geen pushmoeder, maar je geeft gewoon antwoorden. En daar gaat het om. Bij pushen gaat het vaak verkeerd, maar komt het uit het kind zelf, lekker stimuleren.
    Onze eigen dochter wordt in feb. 5 jaar en vraagt ook geregeld naar letters en cijfers. En ook ik geef dan gewoon antwoord. Als zij dit leuk vindt, waarom dan tegenhouden?!
    Succes voor je meisje in groepje 2! En trouwens grappig dat je dochters zo verschillend zijn… de een wil en de andere moest je ‘pushen’.

    Liked by 1 persoon

    • marguerita78 zegt:

      Dankjewel voor je reactie! Onze muppet wordt in maart 5, zelfde leeftijd dus 🙂 Het blijft inderdaad bijzonder om te zien hoe de interesses en de best werkende aanpak per kind zo verschilt. Tegelijkertijd kunnen ze ons allebei zo verbazen met de dingen waar ze over nadenken, heerlijk

      Liked by 1 persoon

  7. Lot zegt:

    Twee dochters van 7 en 9 zijn allebei halverwege groep 3 overgestapt naar groep 4. Oudste dochter trok altijd al met oudere kinderen op, kon al heel vroeg lezen, achteraf gezien had zij van gr 1 naar 3 kunnen gaan. Jongste dochter was tot halverwege groep 3 volgens ons en volgens school nog niet toe aan versnellen, maar kreeg wel uitdagender werk. Rond de kerst in groep 3 zagen zowel school als wij dat ze zich ineens ook sociaal enorm ontwikkelde en heeft ook zij de overstap gemaakt. Bij beide zijn we blij met de versnelling, ze passen prima tussen hun een jaar oudere klasgenoten. Maar versnellen lost niet alles op. Ze blijven sneller leren en het blijft voor school en ons zoeken naar het bieden van voldoende uitdaging.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s